Review: Girl, stop apologizing / Rachel Hollis

Over non-fictie boeken doe ik altijd iets langer dan fictie. Herken je dat? Misschien moet non-fictie ook iets langer op me inwerken. En tijdens het lezen van Girl, stop apologizing was ik ook nog eens druk met notities maken. Ik vond zoveel nieuwe inzichten in dit boek! En een paar daarvan deel ik er graag met je!

Girl, stop apologizing is het laatste boek van Rachel Hollis. Zij is bekend van eerdere boeken (waaronder: girl, wash your face), maar ook als instagrammer, inspirational speaker en zakenvrouw. Met ‘Girl, stop apologizing’ wilde ze een boek schrijven voor vrouwen die hun doelen willen bereiken, en daarbij wel een zetje in de goede richting kunnen gebruiken. Dat doet ze met drie categorieën waaruit het boek is opgebouwd: excuses die je jezelf vertelt (en waar je mee moet stoppen), dingen die je juist wel zou moeten doen, en vaardigheden die iedereen zou moeten leren. En ondertussen deelt ze allerlei ervaringen uit haar eigen carrière – zowel als moeder als business woman.

Rachel Hollis werd ook de modern day Oprah en female Tony Robbins genoemd. Dus je snapt: dit boek bestaat uit heel veel Amerikaans optimisme. Erger je je daar dood aan? Dan is dit boek niets voor jou. Zelf ben ik een stiekeme groot liefhebber van dat optimisme. Heb je een droom? Go for it girl! Heerlijk vind ik dat!

Ik heb zelf ook weleens een schop onder mijn kont nodig (Netflixen is nu eenmaal veel comfortabeler dan werken aan je dromen..), dus ik was hartstikke blij met dit boek. Fijn als iemand vanaf de andere kant van de oceaan je weet te motiveren om eens van die bank op te staan en iets te gaan dóén.

Mijn favoriete methode uit het boek is 10/10/1: 10 years, 10 dreams, 1 goal. Neem een leeg blaadje of notitieboekje en stel je voor hoe jouw ideale leven eruit zou zien over 10 jaar. Denk daarbij aan je baan, maar ook aan je privé leven. Maak het superspecifiek en droom groot: waar ga je op vakantie, waar woon je, hoe ziet een dag eruit? Woon je alleen, met een grote familie of samen met je lievelingspersoon? Wie zijn je vrienden? Schrijf het allemaal op! Daarna zoek je uit die droom 10 doelen. Welke 10 dingen zou je moeten bereiken voordat je bij deze droom komt? In mijn geval waren dat onder andere: nog steeds samen zijn met mijn vriend, een succesvol bedrijf en een fijn huis op het platteland. Heb je 10 doelen op papier? Kies er dan ééntje uit waarmee je direct aan de slag kunt. Wat kun je vandaag doen om je doel te bereiken? Doe het! 🙂 En om jezelf elke dag te herinneren waarom je opstaat, kun je de 10 doelen elke dag opnieuw opschrijven.

Benieuwd naar meer van deze inzichten, en ben je niet vies van een flinke dosis optimisme? Dan raad ik je dit boek zeker aan. Ga jij Girl, stop apologizing lezen? Ik ben heel benieuwd hoe je het vindt!